Respekt?

Respekt, vad är det?
Respekt är en ganska stor sak för mig. Jag har respekt för alla människor, vare sig jag känner dem eller inte känner dem. Alla förtjänar att behandlas med respekt.

Anser att om en människa skulle välja att inte behandla mig med respekt pga kanske rykten eller fördomar så skulle det inte göra någon skillnad för mig. Dem hade fått min respekt, vilket kanske hade lett till att personerna fick en helt ny uppfattning om mig som människa, kanske dragit slutsatsen att dem gjort en felbedömning eller helt tvärtom. Kanske, kanske tycker dem att ryktena, eller fördomarna satte in en fullträff. Vad vet jag? Jag hade respekterat deras åsikt och sätt att se på mig. Något jag aldrig hade gjort är att behandla dem utan respekt för det. Där har dem en tydlig grund att gå på, tycker dem att fördomarna och ryktena stämmer in på mig respekterar jag det fullt ut.
Jag personligen behandlar alltid människor med respekt, eller åtminstone försöker alltid att göra det. Alla vet väl att fördomarna tar över ibland? Men man borde försöka att bortse från dessa och se om vägen leder någon annanstans.

Jag anser att alla förtjänar att behandlas med respekt, men vissa sviker det förtroendet.
Jag försöker att behandla alla på samma rättvisa sätt vare sig jag gillar eller ogillar människorna.
Däremot, om någon på något sätt visar ett tydligt tecken på att dem inte förtjänar min respekt. Då förlorar dem den. Inte helt utan anledning, det ska ganska mycket till innan jag slutar att visa respekt för en annan människa.

Jag tror att en hel del handlar om hur pass mogen man är, vilket varierar från individ till individ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0